תוכנית ‘החממה’- ליווי מקצועי ופיתוח עסקי למעצבים צעירים

עמותת 'לצאת מהקופסא' קוראת למעצבים צעירים להשתתף בתוכנית 'החממה', תוכנית הדגל של טרמינל עיצוב בת-ים החדש

במסגרת התוכנית מקבלים מעצבים צעירים ליווי מקצועי ופיתוח עסקי. בנוסף לכל אחד מהמעצבים הוצמד מנטור עסקי אשר ליווה אותו במהלך השנה


בשבוע שעבר יצא הקול הקורא השנתי של עמותת ‘לצאת מהקופסא‘ בו היא קוראת למעצבים צעירים להשתתף בתוכנית ‘החממה’, תוכנית הדגל של טרמינל עיצוב בת-ים החדש. במסגרת התוכנית מקבלים מעצבים צעירים ליווי מקצועי ופיתוח עסקי. בנוסף לכל אחד מהמעצבים הוצמד מנטור עסקי אשר ליווה אותו במהלך השנה.

יצאנו לראיין 3 זוגות מעצבים ובדקנו כיצד עברה עליהם השנה המורכבת הזו הכוללת פיתוח עסקי לאור מגיפה עולמית.


אהוד בן משה ורותי ארזי 

הוא מעצב תעשייתי, בוגר בצלאל, בעל ניסיון של עשור כמעצב שכיר בחברות בינלאומיות וסטודיואים לעיצוב שונים, עם תואר שני בעיצוב תעשייתי החליט לצאת השנה לדרך חדשה כעצמאי ולפתוח סטודיו לעיצוב משלו – NEXT-ID

היא יזמית בנשמה, מנהלת פיתוח עסקי, e-commerce וניו מדיה. בעבר מייסדת, בעלים ומנכ”לית של ‘זר מתוק’. כיום מנהלת פיתוח עסקי במרכז החדשנות של סיגייט.

אהוד בן משה ורותי ארזי
צילום: ניר סלקמן

כיצד תסכמו את תהליך העבודה המשותף השנה? 

אהוד –  הניסיון העשיר של רותי בפיתוח עסקי ויזמות ניכר בכך שהיא ידעה להקשיב וללוות אותי בדרך הכי מדויקת לי, עבדנו על הצעות מחיר, התנהלות מול לקוחות, ניהול עובדים, שיווק ולמעשה, עזרה לי לקדם את המטרות שהצבתי לעצמי השנה.

רותי – תהליך העבודה כלל מפגשים שבועיים שבהם פגשתי מעצב מוכשר, יצירתי ושאפתן שרוצה לקחת את הרקע האקדמי והניסיון שלו בעיצוב מגוון לדרך עצמאית וכיוון של עיצוב לחברות הי טק בתחום הרפואי. השנה מיקדנו ועבדנו קשה כדי להגשים את זה.

מה הדבר הכי חשוב שאתה לוקח איתך מתהליך העבודה השנה? 

אהוד- לדעת לומר גם לא. למדתי שכאשר העסק שלך ממוקד ואין פרויקטים שמסיתים אותך מהמטרה המרכזית, הדלת נפתחת לפרויקטים אליהם אתה מכוון, ההתמקדות שלי בסטודיו היא בתחום הרפואי והחתירה לתחום הרפואי בלי פזילה לפרויקטים מפתים אחרים, הביאה איתה פרויקטים לא פחות ממדהימים, דוגמא אחת לפרויקט כזה של הסטודיו – פיתוח סופר מורכב של כיסא גלגלים ראשון מסוגו עבור חברת A.T Rehab – כיסא אקטיבי מאוד, המאפשר ניידות משופרת ותנוחות וזוויות ישיבה מגוונות מאוד, מתנוחה של כיסא כדורסל ועד תנוחה של כיסא סיעודי. שילדת הכיסא מתקפלת בקלות ויכולה אפילו להיכנס למזוודה. הפרויקט כולל הפקת מודלים מורכבים בגודל אמיתי שניתן לנסוע ולקפל, בייצור בסין.

רותי – מרגישה שהכרתי חבר לחיים וגם למדתי קצת יותר איך ללוות אדם בדרך שלו. 

עיצוב טוסטר
מקור: NEXT-ID

כיצד השפיע עליך תהליך המנטורינג?  

אהוד – האמונה של רותי בי חיזקה אצלי את המוטיבציה והביטחון להמשיך לדחוף ולהוביל את העסק שלי קדימה, לחפש את הפרויקטים המדויקים הבאים, לייצר שיתופי פעולה וחיבורים ולא לוותר עד שאצליח להשיג את המטרות שלי. השילוב של רותי ביחד עם המעטפת של הטרמינל, יוצרת חממה נפלאה שנותנת רוח גבית להתמודדות בהקמת העסק. בטרמינל הייתי מוקף בחברים ויזמים מתחום העיצוב, שמנסים לקדם כל אחד את העסק שלו, למטרה שלו. הקהילה הזו שנוצרה נותנת אפשרות לצלוח את האתגרים המשותפים בצורה הרבה יותר מהנה וחיובית ומכל אחד מהם לקחתי משהו. הטרמינל כשלעצמו, מעוצב בצורה מדהימה, כשלקוחות נכנסים אליו, האנרגיות של המקום סוחפות אותם והם מיד מחפשים איך להשתלב ולקחת חלק. בנוסף לכך, הרצאות ההעשרה שמקבלים בטרמינל כל יום חמישי משלימות את החוויה ונותנות נקודות מפתח נוספות בדרך להצלחה.

OPETH Interactive Bluetooth speaker
מקור: NEXT-ID

חן תעוז ורונית הבר

היא – מעצבת גופי תאורה ומוצרי דקור ייחודיים
היא – אשת תקשורת, יועצת ומלווה בכירים בפיתוח פרסונה תקשורתית דיגיטלית

חן תעוז ורונית הבר
צילום: ניר סלקמן

כיצד השפיע עליך תהליך המנטורינג?

חן – תהליך המנטורינג הצמיח אותי כבעלת עסק, פתח בפני עוד זווית של חשיבה לרעיונות חדשים שלא הייתי חושבת עליהם בעצמי, נתן לי ביטחון והרחיב לי את טווח הראיה. באופן כללי צמחתי, התפתחתי וגדלתי מאוד בתקופה הזו ואני עדיין ממשיכה לגדול צעד צעד וכל פעם עולה עוד מדרגה ועוד מדרגה. זה מאוד עוזר שיש לי מנטורית שמכווינה אותי ונמצאת יחד איתי לאורך הדרך, לשמוח בשמחתי או לתת עצה כשצריך. הצמיחה ביחד עם המנטורית שלי היא הרבה יותר משמעותית מאשר כשאני פועלת לבד.

רונית – נתינה היא דבר מעשיר נקודה. אני מרגישה שזכיתי. לאורך כל הדרך אני מקבלת השראה מחן שמתמודדת באומץ ובאופטימיות בלתי נלאית עם מגוון האתגרים האוביקטיביים. קורונה בצד, היא גם פועלת בנישה מאד ספציפית, והעסק צעיר ובתחילת דרכו. שמחתי לגלות שידע ונסיון שצברתי במשך שנים, ושאני התייחסתי אליו כמובן מאליו, הוא בעל ערך ומייצר פרספקטיבה ששווה להעביר הלאה.

Bubli Table Light Fxiture
מקור: חן תעוז

על מה את הכי גאה השנה?

חן – אני מאוד גאה על העובדה שלא עצרתי לרגע. מצד אחד זה מובן מאליו בשבילי וזה באופי שלי ומצד שני אני חושבת כמה היה יכול להיות קל לבחור לצנוח ולהשתבלל לאור כל השינויים שחוויתי, ביניהם ביטול של נסיעה לתערוכה בחו”ל, ביטול של תערוכות בארץ, התמודדות עם מצב שבו צריך להמשיך לעבוד עם “ידיים קשורות”, בין אם יש סגר או לא העסק צריך להמשיך וכך עשיתי, האנרגיות והעשייה שלי לא פחתו בעקבות שינויים חיצוניים ועל כך אני גאה.

רונית – הכי גאה בחן שלא התלוננה על המצב אפילו לא בקטנה ולא הרימה ידיים מול כל הקושי. להיפך, יזמה, המציאה והתקדמה מחוייכת כל הזמן. 

אתגר מיוחד איתו התמודדת בעקבות מגפת הקורונה?

חן – לאחר הכנות ממושכות, השקעה גדולה וציפיה ענקית לקראת תערוכה ראשונה שלי בחו”ל, בשבוע העיצוב מילאנו, אירוע העיצוב החשוב בעולם, בסאלונה סאטליטה, תערוכה אליה התקבלתי לאחר ועדה של 13 אוצרים, הייתי צריכה להתמודד עם מצב שבו הכל נדחה למועד לא ידוע ואני נשארתי בארץ עם קולקציה חדשה שאף אחד לא ראה ועם פער גדול בין מה שתוכנן לבין מה שהתקיים בפועל. המשכתי לעבוד עם מה שכן הייתה לי אפשרות, יצרתי תערוכת אונליין בוידאו מיוחד שמוצג באתר שלי ואני מקווה שבקרוב אוכל להציג את הקולקציה גם בתערוכות פיזיות בארץ ובעולם.  

Bulbi Wall Light Fixture -חן תעוז
צילום: יניב גבאי

ירדן עמיר ונינה רוזין 

הוא – מעצב ואומן בעץ ובברזל בעל סטודיו ‘ירדן אמיר’
היא – מעצבת נעליים, יזמית, מנטור לעסקים בענף האופנה. מקימת בית הספר הגילדה לעיצוב נעליים ואביזרי אופנה.

נינה רוזין וירדן עמיר
צילום: ניר סלקמן

כיצד תסכמו את תהליך העבודה המשותף השנה?

ירדן – תהליך העבודה כלל מפגשים אחת לשבוע-שבועיים, בהם נינה חשפה בפניי את תהליך ההכנה לשוק של מעצב מנוסה. בין היתר הראתה לי איך נראה תמהיל מוצרים נכון וכיצד מתרגמים את התמהיל הזה לקולקציה או קפסולות של מוצרים. בנוסף, התחבטנו בשאלות של משא ומתן, תקשורת עם לקוחות, וכל תחום העולה על הדעת שקשור לעבודה של מעצב עצמאי. שיטת העבודה עם נינה הייתה סוקרטית, במובן שהיא הובילה אותי עם שאלות פתוחות אודות העסק שלי, ומהבחינה הזו היא לא הכתיבה לי תורה משמיים, אלא עזרה לי לפתח את הפרסונה העיצובית שלי כפי שאני רואה אותה.

נינה – ברמה האופרטיבית התהליך כלל מפגשים פרונטאליים, שיחות טלפון והתכתבות. הקשר היה רציף (ככל האפשר) בין המפגשים על מנת לתת מענה לנושאים שעולים בשוטף, לייעץ ולדרבן. ברמה המעשית העבודה עם ירדן היתה מאוד מעניינת עבורי. ירדן הינו אומן בעץ ובברזל בראש ובראשונה, בעל מלאכה עם חזון ויכולות טכניות מהגבוהות שנתקלתי בהן. השאלה שעמדה לפנינו היא מה לעשות עם כל הכישרון והיכולת?  האם להפוך למותג בעל מוצרים על המדף, לפתח חנות, ולשווק את המוצרים לקהל הרחב או האם לשים את הדגש על היכולות של ירדן לעבוד על פרויקטים מגוונים ולתת שירות ללקוחות וגופים שונים הן בעיצוב והן בייצור של אובייקטים ייחודיים כגון פריטי נוי מעץ וברזל, רהיטים ופתרונות תצוגה.

שולחן קפה אגוז של ירדן עמיר
קרדיט אביזרים: חן תעוז

מה הדבר הכי חשוב שאתה לוקח איתך מתהליך העבודה השנה? 

נינה – לשחרר. כמנטור יש לי הזכות לא להיות מעורבת ריגשית בתהליכים ותמיד להתבונן במעצב ובעסק שלו מלמעלה. כמו במשחק שח תמיד לתכנן מספר צעדים קדימה. ההסתכלות הזו  מדרבנת אותי לדחוף עוד ועוד את המעצב שאיתו אני עובדת ולמנף פוטנציאל. השנה, בזכות העבודה עם ירדן ומשום שהוא לא היה צריך אותי בתהליך היצירתי שלו, למדתי לשחרר את הצורך להיות מעורבת בכל אספקט של העסק ולסמוך על המעצב. ידעתי לתת לאינטואיציה שלו ביטוי ולאפשר לו לקבוע את הקצב ואת המטרות. הרבה מהתהליך היה התפתחות אישית, שיחות בגובה העיניים על דילמות שנוצרות בזמן פרויקטים, שיתוף תהליכי עבודה, התלבטויות. שיחררתי את הצורך התמידי לכבוש עוד יעד, למלא עוד טבלת אקסל ולנהל זמנים ונתתי יותר מקום לחלק הזה במנטורינג המבוסס על להעניק עיצה טובה, אוזן קשבת ותמיכה.

על מה אתה הכי גאה השנה ?

ירדן – הדבר שאני הכי מתגאה בו בשנה האחרונה הוא הלכידות שנוצר במותג שלי לאורך השנה. הגעתי לעמותה כיוצר שיש לו רצון, אבל אין לו פרסונה מגובשת או מותג ברור. לאורך השנה היו לי הרבה לבטים איך להעמיד את עצמי כיוצר במרחב היצירה והעיצוב הישראלי, ויצאתי מהשנה הזו עם ידיעה ברורה איך אני רוצה לעבוד, עם מי אני רוצה לעבוד, ומה יש לי להציע לשוק. כתוצאה מכך התחלתי לסנן פרויקטים שלא באמת התאימו לי, וקבעתי לעצמי מטרות ברורות להצלחה.

שידת תקליטים מודרנית של ירדן עמיר
צילום: נטע עמירם

לצד הטרגדיות הרבות שהקורונה הביאה על רבים סביבנו, באופן אישי נוצרה עבורי גם הזדמנות לחשב מחדש את המסלול שלי. העובדה שההשפעות של המגיפה היו כה מרחיקות לכת שהן השפיעו על האישי והמקצועי כאחד הביאה איתה אפשרות לשקלל יחדיו את כל תחומי החיים ולייצר סינרגיה שכזו. כעצמאיים זה לדעתי היתרון הגדול ביותר שלנו. אמנם המתחים של התקופה יצרו משברים עסקיים, ואפילו אבדו לקוח או שניים שהיה להם פוטנציאל גדול, אבל צריך לזכור שתמיד נתמודד עם אתגרים כאלה ועם הטעויות של עצמנו, ואני מקווה ונוטה אף להאמין שיבוא יום בקרוב שאנשים יסתכלו אחורה וידעו לשים את התקופה הזו בפרופורציה. אם נעשה את זה ואם נדע גם ללמוד מהטעויות שנעשו על הדרך, בסופו של דבר כולנו נצא מחוזקים מזה.

לפרטים נוספים ניתן להיכנס לאתר של תכנית החממה

אל תפספסו