עשו זאת בעצמכם: צ׳קליסט למעצבי UX
עשו זאת בעצמכם: צ׳קליסט למעצבי UX

עשו זאת בעצמכם: צ׳קליסט למעצבי UX

אפילו מעצבי UX ותיקים ומנוסים נעזרים ברשימת משימות כדי לעקוב אחרי כל מה שצריך לעשות. מתחילים בתחום? הכנו לכם מדריך ליצירת צ׳קליסט מפורט, שיאפשר לכם להמריא

רשימת משימות תסייע לכל אחד להתארגן, לשמור על ריכוז ולשפר את הפרודוקטיביות, תוך עמידה בלוחות זמנים. כאשר מדובר במעצבי UX, הדבר חשוב שבעתיים. בין אם אתם עובדים על פרויקט ה-UXהראשון שלכם או שהחלטתם שהגיע הזמן להתנהל כמו מקצוענים אמיתיים – כך תיצרו רשימת משימות שימושית לכל שלבי הפרויקט.

מחקר

הדבר החשוב ביותר בעיצוב UXהוא לדעת מי המשתמש ולמה הוא זקוק. הדיון הראשוני חשוב להגדרת מטרות הפרויקט ויצירת מסגרת שבאמצעותה יתממשו המטרות הללו. שאלו את עצמכם את השאלות החשובות הבאות:

  •      מה הלקוח או משתמש הקצה רוצים לעשות?
  •     איך ניתן להשיג את המטרה באמצעות עיצוב UX?
  •    מהם האלמנטים המתסכלים את המשתמשים בעיצוב הקיים?
  •     איזה אלמנטים בעיצוב הקיים לא עובדים ואיך אפשר לעצבם מחדש בצורה טובה יותר?

ככל שהמטרות תהיינה ברורות יותר, כך ייקל עליכם להשיג את התוצאות הרצויות.

אספו נתונים רבים ככל האפשר באמצעות מחקר שוק, סטטיסטיקות ואנליטיקס, כדי שתוכלו לנתח את רכיבי הפרויקט לעומק. הבינו את סוגי המשתמשים השונים שיתקשרו עם העיצוב ובקשו משוב מכל קבוצה. משתמשים עשויים להיות למשל מוקדנים טלפוניים, אבל גם משתמשי קצה. התבוננו במשתמשים כאשר הם מתקשרים עם העיצוב ושימו לב לכל שלב באינטראקציה. ערכו רישום של הממצאים וזכרו: שלב המחקר של הפרויקט אף פעם אינו סטטי וייתכן שיהיה עליכם לבצעו כמה וכמה פעמים לאורך הדרך.

תכנון

לאחר השלמת המחקר הראשוני, הגיע הזמן לגבש תכנית אשר תענה על הצרכים של כל סוגי המשתמשים. זה הזמן לסיעור מוחות וזריקת רעיונות עד שתצליחו לנסח מסלול ברור של צעדים לבניית כל אחד מהתרחישים.

תרשימי זרימה הם אמצעי נהדר להצגה ויזואלית של האופן שבו תהליכי צריכים לעבוד בצורה רציפה. תרשים זרימה גם יכול לסייע לכם להציג את המשתנים הרלוונטיים בפני הלקוחות או המשתמשים, כך שלכולם יהיה חזון ברור לגבי היעדים.

היבט נוסף ששווה לשקול הוא תעדוף: מהן הפונקציות החשובות ביותר ולאיזה מהאלמנטים בפרויקט ה-UXשלכם עליכם להקדיש זמן ומחשבה.

ביניים: מידול

כמו בפרויקט עיצוב גרפי או תעשייתי, גם בעת העבודה על פרויקט UXיש ליצור דגם, אב טיפוס שידגים את הפונקציונליות. מודל כזה יסייע לכם לראות מה עובד ומה לא, ידגיש פגמים וכשלים פוטנציאליים ויבהיר היבטים שזקוקים לחידוד.

רשימת משימות תסייע לכל אחד להתארגן, לשמור על ריכוז ולשפר את הפרודוקטיביות, תוך עמידה בלוחות זמנים. כאשר מדובר במעצבי UX, הדבר חשוב שבעתיים. בין אם אתם עובדים על פרויקט ה-UXהראשון שלכם או שהחלטתם שהגיע הזמן להתנהל כמו מקצוענים אמיתיים – כך תיצרו רשימת משימות שימושית לכל שלבי הפרויקט.
 
ביניים: מחקר
הדבר החשוב ביותר בעיצוב UXהוא לדעת מי המשתמש ולמה הוא זקוק. הדיון הראשוני חשוב להגדרת מטרות הפרויקט ויצירת מסגרת שבאמצעותה יתממשו המטרות הללו. שאלו את עצמכם את השאלות החשובות הבאות:
·      מה הלקוח או משתמש הקצה רוצים לעשות?
·      איך ניתן להשיג את המטרה באמצעות עיצוב UX?
·      מהם האלמנטים המתסכלים את המשתמשים בעיצוב הקיים?
·      איזה אלמנטים בעיצוב הקיים לא עובדים ואיך אפשר לעצבם מחדש בצורה טובה יותר?
ככל שהמטרות תהיינה ברורות יותר, כך ייקל עליכם להשיג את התוצאות הרצויות.
 
אספו נתונים רבים ככל האפשר באמצעות מחקר שוק, סטטיסטיקות ואנליטיקס, כדי שתוכלו לנתח את רכיבי הפרויקט לעומק. הבינו את סוגי המשתמשים השונים שיתקשרו עם העיצוב ובקשו משוב מכל קבוצה. משתמשים עשויים להיות למשל מוקדנים טלפוניים, אבל גם משתמשי קצה. התבוננו במשתמשים כאשר הם מתקשרים עם העיצוב ושימו לב לכל שלב באינטראקציה. ערכו רישום של הממצאים וזכרו: שלב המחקר של הפרויקט אף פעם אינו סטטי וייתכן שיהיה עליכם לבצעו כמה וכמה פעמים לאורך הדרך.
 
ביניים: תכנון
לאחר השלמת המחקר הראשוני, הגיע הזמן לגבש תכנית אשר תענה על הצרכים של כל סוגי המשתמשים. זה הזמן לסיעור מוחות וזריקת רעיונות עד שתצליחו לנסח מסלול ברור של צעדים לבניית כל אחד מהתרחישים.
 
תרשימי זרימה הם אמצעי נהדר להצגה ויזואלית של האופן שבו תהליכי צריכים לעבוד בצורה רציפה. תרשים זרימה גם יכול לסייע לכם להציג את המשתנים הרלוונטיים בפני הלקוחות או המשתמשים, כך שלכולם יהיה חזון ברור לגבי היעדים.
 
היבט נוסף ששווה לשקול הוא תעדוף: מהן הפונקציות החשובות ביותר ולאיזה מהאלמנטים בפרויקט ה-UXשלכם עליכם להקדיש זמן ומחשבה.
 
ביניים: מידול
כמו בפרויקט עיצוב גרפי או תעשייתי, גם בעת העבודה על פרויקט UXיש ליצור דגם, אב טיפוס שידגים את הפונקציונליות. מודל כזה יסייע לכם לראות מה עובד ומה לא, ידגיש פגמים וכשלים פוטנציאליים ויבהיר היבטים שזקוקים לחידוד.
 
כדאי להתחיל בשרטוט סקיצה ראשונית על נייר צנוע. שרטטו מבנה בסיסי וכך תקבלו מושג ברור לגבי מיקומם של האלמנטים השונים. עברו על הסקיצות שוב ושוב, כדי לדייק את ולתקן מה שצריך. כאשר תשלימו את השלב הזה – עברו לשלב הדיגיטציה. מודל דיגיטלי יהפוך את העיצוב שלכם למשהו אמיתי וקונקרטי. יישומים כמו Adobe XD, Sketchאו Flintoיסייעו לכם במשימה ויאפשרו להוסיף פרטים לסקיצות ששרטתם לפני כן על נייר. השימוש ב-wireframingיאפשר לכם ליצור מסגרת תשתיתית ברורה לקראת העיצוב הסופי.
 
ביניים: בדיקה ומשוב
אי אפשר להפריז בחשיבותם של שלבי הבדיקה והמשוב המתמשכים בתהליך של עיצוב UX, משום שהם מספקים מענה לכמה היבטים משמעותיים:
·      איסוף מידע לשיפור חוויית המשתמש.
·      האפשרות לוודא שהמוצר מספק את התוצאות הרצויות.
·      זיהוי בעיות או טעויות אפשריות שלא אותרו קודם לכן.
·      שיפור היעילות והפונקציונליות הכללית של המוצר.
·      צמצום העלויות הכרוכות ביצירת גירסה סופית שלא נבדקה.
·      הכנה לקראת יצירת מוצר UXפועל ומתפקד, אשר נבדק על ידי משתמשים.
 
יש מגוון שיטות לבדיקת המודל שיצרתם בעזרת קבוצות משתמשים, אך התהליך כולל בדרך כלל שלושה שלבים עיקריים:
·      הצגת המודל בפני המשתמשים, על מנת לבחון תגובות כלליות וכיצד הם משתמשים במוצר. שיטה זו שימושית ביותר בשלבים המוקדמים של תהליך עיצוב UX, למטרות בדיקה.
·      בדיקת פונקציונליות ספציפית, שמאפשרת להצביע על טעויות שהצליחו לחמוק מכם קודם לכן ולוודא את השימושיות והיעילות של המוצר. 
·      בחירה בעיצוב הנבחר מבין כמה פתרונות על בסיס העדפות המשתמשים.
תמיד להתחיל בסקיצה

כדאי להתחיל בשרטוט סקיצה ראשונית על נייר צנוע. שרטטו מבנה בסיסי וכך תקבלו מושג ברור לגבי מיקומם של האלמנטים השונים. עברו על הסקיצות שוב ושוב, כדי לדייק את ולתקן מה שצריך. כאשר תשלימו את השלב הזה – עברו לשלב הדיגיטציה. מודל דיגיטלי יהפוך את העיצוב שלכם למשהו אמיתי וקונקרטי. יישומים כמו Adobe XD, Sketchאו Flintoיסייעו לכם במשימה ויאפשרו להוסיף פרטים לסקיצות ששרטתם לפני כן על נייר. השימוש ב-wireframingיאפשר לכם ליצור מסגרת תשתיתית ברורה לקראת העיצוב הסופי.

בדיקה ומשוב

אי אפשר להפריז בחשיבותם של שלבי הבדיקה והמשוב המתמשכים בתהליך של עיצוב UX, משום שהם מספקים מענה לכמה היבטים משמעותיים:

·      איסוף מידע לשיפור חוויית המשתמש.

·      האפשרות לוודא שהמוצר מספק את התוצאות הרצויות.

·      זיהוי בעיות או טעויות אפשריות שלא אותרו קודם לכן.

·      שיפור היעילות והפונקציונליות הכללית של המוצר.

·      צמצום העלויות הכרוכות ביצירת גירסה סופית שלא נבדקה.

·      הכנה לקראת יצירת מוצר UXפועל ומתפקד, אשר נבדק על ידי משתמשים.

יש מגוון שיטות לבדיקת המודל שיצרתם בעזרת קבוצות משתמשים, אך התהליך כולל בדרך כלל שלושה שלבים עיקריים:

·      הצגת המודל בפני המשתמשים, על מנת לבחון תגובות כלליות וכיצד הם משתמשים במוצר. שיטה זו שימושית ביותר בשלבים המוקדמים של תהליך עיצוב UX, למטרות בדיקה.

·      בדיקת פונקציונליות ספציפית, שמאפשרת להצביע על טעויות שהצליחו לחמוק מכם קודם לכן ולוודא את השימושיות והיעילות של המוצר.

·      בחירה בעיצוב הנבחר מבין כמה פתרונות על בסיס העדפות המשתמשים.

אל תפספסו