מעצבים, אמנים עצמאיים? כך תתמודדו עם משבר הקורונה – 3 טיפים מעשיים

CDC on Unsplash

הנבואה ניתנה לשוטים (ובמקרה הקורונה , למבודדים). אין לנו צפי מתי המשבר יסתיים ומה הוא טומן בחובו. מתרחישים אפוקליפטים ועד תרחישים קלים , מדובר על משבר עולמי, כלכלי עם השלכות לעתיד

ניתן ללמוד ממשברים כלכליים עולמיים שהיו בעבר ולזכור מספר דברים:

  1. המחלה עצמה אינה קטלנית לרוב החולים בה. גם במקרה של מגיפה עולמית שתגיע לרוב האוכלוסיה מדובר על אחוזי תמותה נמוכים הקורית בעיקר בקרב שכבות הגיל השלישי. המשמעות היא שגם בטווח ארוך של שנתיים שלוש המשבר הרפואי בוודאות יפתר, והעולם ימשיך בדרכו.
מקור: Roman Kraft on Unsplash

כאשר בוחנים משברים כלכליים בעבר, ניתן להגיע למספר מסקנות ברורות כיצד יש להתנהל בזמן משבר. גם כאן, הסבירות למשבר כלכלי היא גבוהה, גם אם מחר ינתן חיסון. השפעת המשבר היא ארוכת טווח, לפחות עד סוף השנה הנוכחית ואולי אף עד 2021.

מקור: William Iven on Unsplash

בניגוד למשברים כלכליים אחרים, בהם לגורמי הרגולציות השפעת מקרו מהותית (שינוי ריביות, השקעה ממשלתית בתשתיות וכו’…) כאן השפעת הממשלים בתחום המקרו-כלכלי קטנה יחסית. אין להן יכולת לדעת מתי המשבר יסתיים, האם הוא הגיע לשיאו, מתי לערוך שינויים והיכן. המשבר הזה יסתיים בסערה כפי שהתחיל ברגע שאחוז ההדבקה מהמחלה יחל לרדת. יש הצופים שזה יקרה בקיץ הקרוב, אך הפסימיים מדברים על עוד שנה וחצי.

אז מה עושים?


1. הידוק חגורה

צמצום הוצאות קבועות למינימום: בדקו את כל ההוצאות שלכם. היפטרו מהוצאות שאינן נחוצות (מתשלומים קבועים לאתרים, מנויים, תשתיות, ריביות ועד צמצום השכירות, ואפילו הקפה). פתחו לכם דף אקסל עם כל ההוצאות ורשמו אותן. סווגו אותן לפי רמת נחיצות (למשל מ1-3 כאשר 1 לא נחוץ בכלל) והחליטו.

מקור: Steve Buissinne from Pixabay


2. שמירה על כוח אדם איכותי

לפני המשבר היינו במצב שיא של ביקוש לכוח אדם איכותי (בייחוד בתחומי הדיגיטל :  UX UI ותוכן). המשבר ישנה זמנית את התמונה, אך בסופו, הביקוש יחזור.  גם אם חייבים לפטר, יש לעשות זאת עם מחשבה עתידית ולשמר עד כמה שניתן את כוח האדם. ניתן לצמצם משרות, להוציא אנשים לחל”ת ובעיקר לשמור על קשרים טובים ובריאים עם העובדים והספקים.

מקור: Tim Gouw on Unsplash


3. תכנון עתידי

ניתן ללמוד לאורך המשברים העולמיים שליוו אותנו ב- 100 שנים האחרונות, כי הדבר הנכון ביותר לעשות הוא לתכנן את היום של אחרי המשבר: מחברת ווספה, שנולדה לאחר מלחמת העולם השנייה באיטליה מתוך צורך לנצל מפעל שעסק בייצור מנועים למטוסים במלחמה, ועד חברות ענק כמו גוגל ואמזון שידעו לשמור על עצמן בזמן משבר ה- dot.com בשנת 2000 וחברות כגון Alibaba  שפרצו לאחר משבר הסארס. אז מה הן עשו?

יזמות ומוצרים חדשים: יש לכם סטארטאפ בראש? מוצר חדש שאתם בטוחים שיצליח. זה הזמן לנצל את הזמן ולפתח אותו, נצלו את הזמן הפנוי החדש והקדישו לכך לפחות יום בשבוע.

לימודים והרחבת אופקים:  יש תחום שאתם רוצים להתפתח בו?  זה הזמן לעשות קורסים (יש מלא קורסים אונליין שתוכלו ללמוד מהבית מבלי להדבק) . ניתן למצוא בתקופות כאלו הכשרות במחירים נוחים (ואפילו להתווכח על המחיר).

הערכה מחודשת של השווקים: לא צריך להיות עתידנים וחוזי עתידות כדי להבין שהעולם ישתנה, נסו לחשוב על המוצרים והשירותים שלכם בעולם שמכין את עצמו לעבודה וקניות מהבית,  ואיך הם יתאימו לשוק לאחר המשבר.

לבסוף גם חשוב למצוא לעצמכם זמן רגיעה. המצב מלחיץ ולעיתים נראה מפחיד ולא ברור. העזרו במשפחה, בחברים ובעצות טובות. זכרו, לאחר כל ירידה, יש גם עלייה.

אל תפספסו