מכוניות אוטונומיות: כל מה שרציתם לדעת על כלי התחבורה של העתיד
מכוניות אוטונומיות: כל מה שרציתם לדעת על כלי התחבורה של העתיד

מכוניות אוטונומיות: כל מה שרציתם לדעת על כלי התחבורה של העתיד

ביום שבו יסעו על הכבישים רק מכוניות ללא נהג צפוי העולם שאליו נולדו דורות רבים כל כך של אנשים להשתנות ללא היכר. מהן התעשיות שיושפעו מהמהפכה ומדוע מי שירוויחו יהיו דווקא ארגוני המגזר השלישי?

מכוניות ללא נהג נשמעות כמו המצאה עתידנית שקיימת בעיקר בקולנוע או בספרי מד״ב, אבל הן עשויות להפוך למציאות הרבה יותר מוקדם ממה שאנחנו מצפים. יצרניות רכב מובילות, בהן מרצדס, פורד, אאודי, פולקסווגן, טויוטה וג׳נרל מוטורס – כמו גם ענקיות התוכנה גוגל, אפל וסמסונג – מתחרות במירוץ לייצור המכונית האוטונומית הראשונה. לא רחוק היום, שבו אחת מהן תחצה סוף סוף את קו הגמר ותשנה את העולם כולו – אבל איזה תעשיות יושפעו יותר מאחרות?

נסיעות משותפות / שירותי מוניות

תעשיית הרכב

את ההשפעה הגדולה ביותר של המכוניות האוטונומית תרגיש ללא ספק תעשיית הרכב העולמית, מה שמסביר מדוע כל כך הרבה יצרניות משקיעות בפיתוח מכוניות ללא נהג. אמנם מעט מוקדם לדון בהשפעות המכוניות האוטונומיות, אבל ניתן לצפות שתעשיית הרכב תידרש להתמודד עם שני תרחישים עיקריים: ירידה במכירות של מכוניות חדשות ועלייה בפופולריות של אפשרויות זולות יותר, דוגמת נסיעות משותפות. התחרות תחריף ורק השחקניות החזקות ישרדו.

בלי ידיים. צילום: roberto-nickson. unsplash

גם חברות המתמחות בנסיעות משותפות, כמו אובר וליפט משתתפות במירוץ ליצירת מכונית אוטונומית משלהן, אך בהתחשב בעובדה שכלי הרכב עצמם מושכרים מצד שלישי, ההפחתה הכוללת בעלויות עדיין לא ברורה. ייתור הצורך בנהגים ודאי יפחית את עלות הנסיעה. זהו תחום שבו יצרניות הרכב עשויות להוביל, אבל רק אם יתפקדו כמתווכות של הטכנולוגיה בקרב תעשיית הנסיעות המשותפות.

קהילת הנהגים המקצועיים

המקצוע שיושפע באופן המשמעותי ביותר יהיה שירותי נהיגה, כשנדמה כי כניסתן של הטכנולוגיות העתידיות צפויה לייתר לחלוטין את נחיצותו. חברות הובלה יוכלו לנהל ציי משאיות או מכוניות מרחוק וביעילות. בתחילת השנה השיקה חברתWaymoשל גוגל משאיות הנושאות סחורה למרכזים שונים של החברה, כשלעת עתה נמצא בהן גם נהג אנושי, על כל צרה שלא תבוא. הצורך בנהגים מקצועיים יפחת, אבל בשלב בשלב הביניים עדיין מוקדם לשחרר את כולם: לפחות בתחילת הדרך יזדקקו המכוניות האוטונומיות ליד אנושית.

ביטוח רכב

מגזר נוסף שיידרש להתמודד עם השינוי הוא ענף ביטוח הרכב. אחרי הכל, מי צריך ביטוח למקרה של תאונה אם כזו אינה אפשרית? מספר ההרוגים בתאונות דרכים צפוי לרדת משמעותית בזכות הטכנולוגיות החדשות, והמבטחות עשויות לגלות שהביקוש לשירותיהן הולך ומצטמצם.

תעשיית התיירות

נסיעות בינלאומיות במכונית הן אולי אוטופיה עתידנית, אבל בטווח הקרוב יהיו אלה הנסיעות והטיולים הקצרים שישפיעו על השחקניות הקיימות. העלויות הנמוכות והנוחות שבנסיעה ברכב אוטונומי ישחררו את הצרכנים מהסתמכות על טיסות, שבעשורים האחרונים הפכו מחוויה יוקרתית לסיוט מייגע. עצמו את העיניים ודמיינו את הנסיעה במכונית האוטונומית, שלוקחת אתכם ממטולה לאילת כשבתוכה מיטה נשלפת לעת הצורך, מקרר מצויד בכריכים ושתייה ומקום להניח את המחשב ולעבוד.

תחנות דלק ושטיפת מכוניות

תחנות התדלוק, חנויות הנוחות הצמודות ומתקני רחצת המכוניות עשויים להיות בעתיד הלא רחוק נחלת העבר. המכוניות האוטונומיות – ודאי אלה המבוססות על מקורות אנרגיה חלופית – יוכלו בסופו של דבר לתדלק את עצמן בעמדות אוטומטיות, וגם את העבודה הזו נוכל להוריד מרשימת ״העבודות המועדפות״ למשוחררים מצה״ל.

ואיפה יתרחצו המכוניות? אנחנו מהמרים שחברות הרכב האוטונומי יכללו עמדות שטיפה במתקני התחזוקה הכלליים.

תחבורה ציבורית

השינוי הגדול ביותר שייראה לעין בעתיד הלא נראה יתחולל בתחבורה הציבורית. השירות המסורתי – המבוסס על אוטובוסים ורכבות שנוסעים במועדים ומסלולים קבועים מראש – נטוע בפשרה עקרונית בין צרכים ורצונות של קהילות שונות ולא מספק את המענה המושלם לכולם. המתגוררים מחוץ לערים נאלצים להחזיק מכונית פרטית גם אם אינם יכולים להרשות זאת לעצמם מבחינה כלכלית או אינם מעוניינים להמשיך לזהם את הסביבה.

המגזר השלישי

ארגוני סיוע עשויים להרוויח רבות מהפיכתן של מכוניות אוטונומיות לדבר שבשגרה, הן בעבודתם השוטפת וביתר שאת באירועי חירום. הקלות שבה יוכלו ארגונים להעביר סחורות ושירותים תבוא לידי ביטוי גם בצמצום בהוצאות, וידיהם המיומנות של המתנדבים שהובילו את המוצרים לנזקקים יתפנו לעסוק בדברים חשובים לא פחות.

אל תפספסו