העתיד כבר כאן: הילדים שנולדו לעולם הטכנולוגי
העתיד כבר כאן: הילדים שנולדו לעולם הטכנולוגי

העתיד כבר כאן: הילדים שנולדו לעולם הטכנולוגי

כיצד המדיה החברתית והסמארטפון מעניקים לילדינו את הכלים להתמודד עם העולם של מחר ומאפשרים להם לפתח את הכישורים הטבעיים שלהם כך שיהיו רלוונטיים לעתידם המקצועי ולחייהם כמבוגרים יצירתיים? שרון מס מלמדת ולומדת מדור העתיד

באחת השבתות, בתום ארוחת הצהריים המשפחתית, ישבתי לקרוא עיתון ואחת הכתבות לכדה את תשומת לבי: ״11 היכולות שנצטרך לעידן החדש, על פי העתידן תומאס פריי״ – שאלת מיליון הדולר, חשבתי לעצמי: מה יהיו מקצועות העתיד?
פריי סבור שלניהול מותג אישי יש חשיבות רבה. ״ניהול המוניטין שלנו. הדרך להצלחה עוברת ביכולת לבדל את עצמנו, והמותג האישי מגדיר מי אנחנו, מה הערך שאנחנו נותנים, מי זקוק לו״.

מתוך מאמר בגלובס, 16.8.2018

אבל המחשבה שעלתה בי לא נגעה אלי, אלא דווקא לדור הבא – האם הילדים שלי מקבלים את הכלים להתמודד עם העידן החדש הזה במסגרת הלימודים? המדיה הדיגיטלית ממלאת את חיינו, נוכחת תמיד ומשמעותית מתמיד והאופן שבו אנחנו מתמודדים איתה כולל בעיקר איסורים: חוסמים גישה לאתרים מסוימים, מגבילים את זמן הגלישה והשימוש בסמארטפון או במחשב ומסננים תכנים עם מסרים לא-חינוכיים; אבל בצד השני של המשוואה ניצבת השאלה ״מה כן?״
אחד המשפטים שמלווים אותי הוא האבחנה של היזם טום ביליוּ, שמתמקד בשינוי תפיסות חשיבה ומראיין מובילי דעה בתחום. לדבריו, ״מדיה חברתית היא כמו סכין – יש כאלה שיבחרו לדקור איתו ויש כאלה שישכילו להשתמש בו וליצור איתו תוכן איכותי״.

אתר Impact theory של טום ביליו

העתיד כבר כאן: הילדים שנולדו לעולם הטכנולוגי
צילום:elijah donnell

אני עוסקת במיתוג כבר 20 שנה. כילדה, הייתי שמחה שיהיו לי את כל הכלים והידע שיש לי היום, את המודעות לכך שכל יכולת אישית שלי יכולה לתרום, שהכל משמעותי והכל חשוב. כילדה לא ידעתי זאת. הייתי יצירתית מאוד ויחד עם חברותי ללימודים הפקתי מופעים, יצרתי תלבושות וריקודים ואפילו הקמתי עסק לניקיון מכוניות וחדרי מדרגות. הקדשתי לכך שעות רבות ולמדתי כישורי חיים: איך לפתוח עסק עצמאי, לשווק את השירותים והכישורים שלי ולהרוויח כסף. אבל שום דבר מזה לא היה רלוונטי במסגרת בית הספר. הלימודים פחות עניינו אותי, כי לא יכולתי להביא במסגרתם את כל הכישורים האלה לידי ביטוי והתסכול שלי גבר: לא ידעתי לנסח את הכשרון שלי ולמנף את מה שאני אוהבת לעשות לטובת עתידי המקצועי. רק כשבגרתי הבנתי שהכשרון שלי הוא המשיכה התמידית לעבוד עם אנשים יצירתיים, להפיק וליצור כחלק מצוות ולמכור דברים שאני מאמינה בהם.
לילדים של היום יש הרבה יותר אפשרויות יצירתיות לייצר הכנסה עתידית (סביר שאנחנו לא מודעים לרובן, כי אנחנו מתנהלים בעולמות תוכן שונים), יש להם הרבה יותר ערוצים שבהם הם יכולים לחשוף את הכשרונות שלהם. אני מאמינה שחשוב ללמד אותם (וללמוד איתם) איך מפתחים את הכלים, איך יוצרים תכנים שישרתו אותם בעתיד ואיך משתמשים במדיה דיגיטלית ליצירת תוכן איכותי.
התוצאה היא ילד שידע לזהות את החוזקות שלו ולמצוא את נקודת המפגש בין כשרון לאהבה. ילד שידע לספר את הסיפור שלו ביצירתיות משולבת בביטחון עצמי, רק הוא ילד שיהיה מוכן לעידן החדש.
לפני כמה שנים חברנו אני ואנשי הסטודיו שלי אל סיימון סינק ( Simon Sinek) ויחד יצרנו קמפיין, שהתבסס על הסוגיה המרכזית שמעסיקה אותו: למה אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים, מה התכלית שלנו ומה באמת מניע אותנו. הקמפיין, שנעשה במסגרת תכנית היזמות של המרכז הבינתחומי, נועד להעביר את המסר הזה – ״הלמה״ – באופן יצירתי וחזותי לסטודנטים.

סימון סיניק אתר החברה

העתיד כבר כאן: הילדים שנולדו לעולם הטכנולוגי
צילום: anton danilov

הצעד הבא היה להציג את הרעיון גם בפני ילדים צעירים, כך שיוכלו לשאול את עצמם ״למה״ ולהגדיר לעצמם ערכים ו״אני מאמין״ משלהם. בימים אלה אני מנחה תכנית לימוד ייחודית על מיתוג אישי בשם ״למה אני?״, והתלמידים שלי הם תלמידי כיתות ו׳ בבית ספר ניצני המדע ברחובות. במסגרת התכנית אנחנו לומדים מה זה מיתוג בכלל ומיתוג אישי בפרט, בוחנים מהם הערכים, החוזקות והייחוד שהם מביאים לעולם ועוסקים במה היא השראה, איך בונים רעיון ועוד. בסוף התהליך יוצרים הילדים סרטון שמחבר בינם לבין חזון בית הספר – שיעור חשוב בעבודת צוות והזדמנות ליצירה משותפת להגשמת מטרה קבוצתית. במהלך העבודה הבהרתי להם שהסמארטפון הוא אמצעי לביטוי עצמי. שמתי לב שעולם המושגים שלהם שונה, שהם מתייחסים למדיה חברתית אחרת ממני. וכך, אנחנו לומדים ביחד: אני מביאה את עולמות התוכן והערכים שלי והם מביאים את הידע האינטואיטיבי שלהם על עולם התוכן החדש הזה, שמבחינתנו הוא מהפכה ועבורם הוא החיים עצמם.

אל תפספסו