דד-ליין בעיצוב – מגבלה או פיתרון?

Icons8 team on Unsplash

על דחיינות ומעצבים - האם קביעת תאריך יעד הוא פיתרון הולם לזירוז העבודה?

המאסטרו – דד-ליין כמגבלה לביטוי האמנותי

מספרים כי לאונרדו דה וינצ׳י, לא היה מרוצה כאשר נקבע לו דד-ליין (תאריך יעד) על ידי הנזירים שהזמינו פרויקט בכנסיית סן פרנצ'סקו גרנדה במילאנו. הוא החשיב תאריכי יעד כמגבלה לביטוי האמנותי שלו.
איננו יודעים אם דה וינצ׳י נטה לדחיינות, אך מהסתכלות על נפח העבודה ודייקנותה לא נראה כי יש אפשרות כזאת. מעבר לכך, רוב עבודותיו נחשבות ללא פחות מיצירות מופת. אולי הוא פשוט היה מאוהב ביצירתו.
אך כמובן שלא כולם כאלה. בהינתן מספיק מרחב לזמן עבודה, רובנו היינו מתמהמהים בכל משימה.

הקפלה הסיסטינית, לאונרדו דה וינצ׳י
מקור: ויקיפדיה

אנו זקוקים לדד-ליין ('מועד אחרון' לפי האקדמיה ללשון העברית, אין לזה ביטוי אחר ) על מנת להתניע את העבודה והיצירה.
דמיינו את ההשלכות על בניין מסחרי רב קומות שיוקם במרכז העיר. הקמת מתחם מסחרי היא עסק. פרוייקט שכזה דורש השקעה אדירה, שלעיתים קרובות ניתנת בצורת חוב למשקיעים. חוב כזה נושא עימו ריבית, אשר גדלה עם הזמן ועלולה לגרום לפרוייקט להיות לא רווחי ובלתי ניתן לסיום אם הוא לא מנוהל כהלכה.

יצירתיות אל מול פרודקטיביות
מקור: unsplash

מעצבים רבים יגידו שלא ניתן להיכנס לתהליך עיצוב ויצירה תחת מסגרת של דד-ליין ושעיצוב טוב הוא תוצאה של השראה. עם זאת, במידה ותהליך תכנון אדריכלי מותנה בהמתנה להשראה, עיכוב בבניית פרוייקטים יהיה בלתי נמנע מאחר ואין לדעת מתי ההשראה תגיע.
היזם עלול לראות בעיכוב כלא אחר מאשר דחיינות. ומתוך כך נוצרת התנגשות באינטרסים של שני הצדדים. על מנת להפוך פרוייקט שכזה לממומש, סביר להניח שהיזם יעביר את תהליך העיצוב לאדם או צוות שמוכנים לעמוד בדד-ליין. אך אין זה אומר שנוצרת פשרה בעיצוב עצמו.

התנעת תהליך היצירה

לעיתים קרובות, כאוס הוא טריגר לפתרונות יצירתיים. אם אתם רוצים להתניע את תהליך היצירה, מומלץ ליצור כאוס: הכוונה היא לתהליך מפוזר הבודק את כל הכיוונים האפשריים לפני שמתכנסים לפתרון עיצובי. זהו תהליך מוכר בעולמות העיצוב והאדריכלות. אולם לא ניתן לארגן כאוס ללא קביעת דד-ליין. טבע האדם הוא לדמיין את הגרוע מכל אם העבודה לא תושלם בזמן ולכן, המעצב נאלץ להמציא פתרונות על מנת להינצל מהקטסטרופה שעלולה להתרחש.

לחץ כמנגנון לפיתרון בעיות
מקור: JESHOOTS.COM on Unsplash

השגת טריגר

כמה פעמים רציתם לקנות מתנה מיוחדת ליום הולדת? כל כך התמהמתם על מציאת המתנה המתאימה עד שלבסוף לא היתה לכם ברירה וקניתם רק פרחים. אין ספק שעם ניהול זמן טוב יותר הייתם משיגים את מבוקשכם.

דוגמא נוספת היא כאשר פוטרתם מהעבודה עם התראה מספקת, ואתם צריכים למצוא עבודה נוספת. במידה ולא מצאתם אחת, אתם הולכים הביתה עם מחשבות על מה תעשו הלאה ואיך תשלמו את החשבונות. מתוך החרדה, אתם תוהים אם תוכלו להרוויח קצת כסף מפעילויות או תחביבים שאתם מנוסים בהם (כמו יזמות, בישול, שיפוצים ועוד). יתכן ותפעלו על פי הרעיון שעלה בראשכם בדרך הביתה ויתכן ולא, אך בהחלט התחלתם לחשוב על מציאת פתרונות מתוך חרדה ולחץ. וסביר להניח שיעלו בראשכם כמה רעיונות יצירתיים לבעיה המיידית.

מציאת פיתרונות מהירים ויצירתיים
מקור: rawpixel via pixabay

לדברי מייסד קבוצת וירג׳ין, ריצ׳ארד ברנסון, חברת התעופה וירג'ין אטלנטיק נולדה כאשר בוטלה טיסתו מפורטו ריקו לאיי הבתולה. במקום לרטון, הוא שכר מטוס ומילא את המושבים בנוסעים שהיו אמורים להיות על הטיסה שבוטלה. זה אמנם נראה עכשיו כעסק חכם, אך זה היה בעצם פיתרון יצירתי לבעיה בלתי צפויה.
כולנו נתקלנו בבעיות בלתי צפויות בזמן כזה או אחר. רבים מאיתנו הגיעו לפתרונות יצירתיים ומתוך כך, נוצר תהליך.

זיהוי בעיה ומציאת פיתרון בדרך להצלחה
מקור: אינסטגרם

כל לקוח אשר יגיע אל מעצב בזמן עבודתו עלול להיות מתוסכל מכמות הזמן הנראית כמבוזבזת על חשיבה ועל מה שנתפס כחוסר מאמץ מתוך המתנה לנחיתת ההשראה שתביא איתה, בתקווה, עבודה אינטנסיבית ויצירתית. לקוחות של עיצוב לא תמיד מבינים מדוע עליהם לשלם על זמן מחקר והשראה. מעצבים מנוסים יודעים לנצל את הזמן הזה כדי להתקדם בפרויקטים נוספים. הניסיון מביא איתו קיצור זמן ההשראה ויכולות "לפצח" את הפרויקט על ידי מגוון של מתודות. אחת היכולות הידועות היום היא מרתון עיצוב (האקתון) , בו מתכנסים צוותים של מעצבים , מומחים מתחומים שונים והלקוח למירוץ מהיר של סיעור מוחות ומסקנות על הפרויקט.

מספר לנו אריאל אולין, סמנכל עיצוב בשייפ.דיזיין , סטודיו מוביל למיתוג ודיגיטל על תהליך שהם עברו עם חברת שטראוס "את הנהלת מחלבות שטראוס פגשנו ביקב קסטיאל כחלק מתהליך לפיצוח מוצר חדש. בשלושת ימי ההאקתון ליוונו אותם והפכנו את המתרחש על כל השאלות והתובנות לתוכן מעוצב, תרגמנו רעיונות לעיצובים ממחישים וגיבשנו קונספט קולינארי חברתי עם בשורה וחזון. תוך שלשה חדשים הקונספט הפך למותג שמוביל מהלך אסטרטגי לפרעיצת שוק וללידה של מרכז רווח חדש

מותג אנסמבל שפוצח ועוצב על ידי סטודיו שייפ.דיזיין עבור שטראוס. צילום: יח"צ שטראוס

דד-ליין בספורט

רוב הספורטאים הם אנשים מתוחים מאוד. הם עובדים על פי דד-ליין בכל משחק. הם מאומנים לתפקד ברמה הגבוהה ביותר בכל פעם בה הם דורכים על המגרש. הטריגר עבורם הוא הלו״ז השנתי של המשחקים. הם רואים את הלו״ז בתחילת השנה ומתזמנים את עצמם נפשית לימים בהם הם צריכים להיות בשיא הכושר שלהם.
הצורך להיות מוכן למשחק עולה בזמן האימונים. בימי משחק, הם ברמה שונה של כושר ומוכנות מרוב בני האדם.
זו הסיבה שהכדורגלן, ליונל מסי, עובר שישה מגנים כדי להבקיע שער בזמן שאדם רגיל בקושי יכול לבעוט בכדור נכון. החלוץ של ברצלונה עומד בפני דד-ליין כל פעם שהוא צועד על מגרש הכדורגל. מול שישה מגנים, אין לו ברירה אלא להמציא פיתרון יצירתי על מנת להבקיע שער.

התמודדות עם דד-ליין כדרך קבע
מקור: imgur

דד-ליין להצלחה

קביעת דד-ליין פירושה,לפעמים, הגעה לתוצאה בדרך שאינה בהכרח לטעמם של חלק מהמעצבים אך יש לקבלה כפיתרון הטוב ביותר לאותו הזמן, זה אמנם עלול לכלול שינויים עתידיים ואף חוסר נוחות וחרדה מצד הלקוח, אך ברגע שתהליך העיצוב החל, זהו רק עניין של זמן על שתתחילו לראות את המוצר המוגמר.
פרוייקטים גדולים תלויים בעיצוב נכון וטוב, אך עיצוב טוב תורם להצלחה אם התהליך הושלם בתוך מסגרת לוחות הזמנים. יחד עם זאת, דד-ליין הוא הדרך הבטוחה ביותר לשים קץ לדחיינות שאנשים יצירתיים מועדים אליהם ולעזור להם לעבוד נכון עם הכישרון שלהם.

בתוך מוחו של דחיין
מקור: youtube

אל תפספסו