בעית מוטיבציה בילד? ככה תתקפו את הבעיה
בעית מוטיבציה בילד? ככה תתקפו את הבעיה

בעית מוטיבציה בילד? ככה תתקפו את הבעיה

בדיוק כמונו, גם ילדים לא אוהבים מטלות. רק מה, להם יש פריווילגיה למחות על כך בכל כוחם ובקול גרונם. להלן דרך נעימה יותר לסייע לביצוע מטלות, מבלי להפוך את הקטנים לגרסאות קטנות של גודזילה גדולה

הורים רבים מוצאים את עצמם תולשים שערות וחורקים שיניים אל מול ילדם המסרב לביצוע מטלות. רק נסה להגיד לילד "אסוף את הצעצועים" וראה זה פלא, המלאך המתוק והתמים שלך הופך מד"ר ג'קיל למיסטר הייד אכזרי ועקוב מדם. לעתים הדרמה כוללת השתטחויות על הרצפה, צרחות וצווחות, עד שנדמה שתכף תשמע דפיקה בדלת ושירותי הרווחה יתייצבו על מנת להחרים את הקטן. גם הילדים, בדיוק כמו הוריהם, לא אוהבים מטלות משעממות, רק שלהם יש פריווילגיה למחות על כך בכל כוחם ובקול גרונם.

הפרויקט הבא, לוח לניהול עצמי, מסמל יותר מכל דבר את הגישה ההתנהגותית. כאנשים בוגרים כולנו ניצבים מול שלל משימות יומיומיות. לפעמים נדמה שהן לעולם לא יסתיימו. למעשה, ניתן לומר שחיינו מסתכמים בסימון "V" על משימות חיינו: תעודת בגרות? צ'ק. טיול אחרי צבא? צ'ק. ילדים? צ'ק. משכורת מעל המינימום? צ'ק. עבודה שלא הורגת משעמום? צ'ק. גם הילדים נדרשים לעמוד ברשימת הצ'קים והמשימות. ככל שעולה גילם כך גם הרשימות מתארכות ומסתבכות.

בזמן שכולם יעדיפו לשבת ב'קופה קבאנה' עם מרגריטה ובתוכה מטריה צבעונית, על פני קרצוף רצפות וילדים, הורים רבים נתקלים בחיכוכים ומתחים אין סופיים מול ילדיהם (שמעדיפים 'פורטנייט') לנוכח הצורך האקוטי בביצוע משימות החיים.

בעית מוטיבציה בילד? ככה תתקפו את הבעיה
לוח לניהול עצמי בייצור עצמי. צילומים: טלי ספיר

לשם הקטנת ההתנגדויות וצמצום החיכוכים, נשתמש ב'כלכלת אסימונים', כלומר, מיפוי המשימות אותם הילד נדרש לבצע, כאשר כל משימה שווה נקודה ואת הנקודות ממירים לתגמולים. בשפה ההתנהגותית מכנים זאת 'מחזקים', כלומר, הצבת קריטריון ברור של סך הנקודות הנדרשות בכדי להשיג מחזק (זמן מסך, מאכל אהוב, פעילות אהובה, דמי כיס וכו'). העיקרון קובע שהצלחה משמעה ביצוע 80% מהמשימות ביום ובשבוע… כי הרי אף אחד לא מושלם. לצורך מעקב אחר ביצוע המשימות, מומלץ ליצור לוח מזמין, יפה ואינטראקטיבי, שאמור לייצר מוטיבציה בקרב הקטנטנים ולשפר את שיתוף הפעולה. ניתן לשלב גם את הילדים ביצירתו ובכך להפוך אותם לשותפים מלאים ושווים בתהליך.

את כל החומרים לצורך הכנת הלוח, ניתן לרכוש באחת מחנויות ה'סטוק'. כולם יחדיו לא אמורים לעלות יותר מארבעים שקלים. החומרים הנדרשים:

  • לוח גיר מגנטי
  • מקלות עץ ליצירה
  • אטבי עץ
  • אטבי מתכת מעוצבים
  • מגנטים
  • וושיטייפ
  • מדבקות שונות לקישוט
  • דבק נגרים או דבק מגע
בעית מוטיבציה בילד? ככה תתקפו את הבעיה

בשלב הראשון, בו אפשר ורצוי לשלב את הילדים, מקשטים את מקלות העץ, שישמשו כשורות המשימה. במקרה הזה בחרתי לעטר את המקלות בשתי דוגמאות. אחת למשימות יומיות והשנייה למשימות שבועיות. ניתן, לחילופין, במידה שיש יותר מילד אחד במשפחה שנדרש לעמוד במטלות, לבחור דוגמה אחת לכל ילד. מומלץ לתת לילדים לבחור ולהשתעשע עם הוושיטייפ, כאמצעי לעידוד היצירתיות שלהם, ליצירת מחויבות לתהליך וגם כי זה פשוט כיף.

בעית מוטיבציה בילד? ככה תתקפו את הבעיה

בשלב הבא, יש להדביק מגנט בגב כל מקל. בדוגמה שהכנתי השתמשתי בדבק נגרים, אבל ניתן להשתמש גם בדבק מגע או ב'דבק 3 שניות'. כדאי לשים לב ולהניח את המקלות במרחק כמה סנטימטרים זה מזה בזמן הייבוש, אחרת המגנטים עלולים למשוך זה את זה ולזוז ממקומם על המקל.

לאחר כמה דקות של ייבוש טוב וזהיר אפשר להכריז על כל מקל כעל משימה. את המשימות רושמים על גבי המקל עם עט או עם טוש. במידה שהמדובר בקטנטנים שעדיין לא קוראים, ניתן להדביק מדבקה שמסמלת את המשימה. למשל, מדבקת חולצה ומכנסיים תייצג את משימת ההתלבשות בבוקר. רוב המשימות חוזרות על עצמן אך תמיד ישנן משימות חדשות. על כן יש להכין עוד כמה מקלות ריקים ממשימות, למען המטלות החדשות שעתידות להגיע.  

בשלב הבא יש להדביק מגנטים על שאר האטבים, ואת המגנטים מומלץ לרכוש בכמה גדלים על מנת שיתאימו לאטבים השונים. באטבים משתמשים עבור משימות חד-פעמיות, שרוב הסיכויים שלא יחזרו על עצמן, ואין צורך להשקיע מקל בעבורן, אלא ניתן להסתפק בפתק שיוצמד לאטב.

בעית מוטיבציה בילד? ככה תתקפו את הבעיה

עכשיו נותר לתכנן איך יראה הלוח ולפי מה יחולקו המשימות. התשובה לסוגיה המכבידה תלויה בצורכי המשפחה. מאחר שמדובר בלוח וגיר, העניין הופך לדינמי ואם שיטה מסוימת אינה מתאימה, ניתן בקלות למחוק את הלוח ולחשב מסלול מחדש.

אני בחרתי בחלוקה לפי משימות יומיות ושבועיות. כאשר משימה מסוימת מושלמת, הילדים יכולים, על דעת עצמם, להעביר את המקל ממצב 'משימה' למצב 'בוצע'. הפיכת משימות למשחק שכזה מאיצה בהם להעביר את המקלות למצב חדש, והמשימות מתבצעות בזו אחר זו. על מנת לחזק את המוטיבציה ניתן להשאיר עבורם בונוסים, פתקים, דמי כיס באטבים השונים ולראות איך התנהגות הילדים הופכת לכזו ששומעים עליה רק באגדות.

מה התועלת בטרחה הזו?

ראשית ביצענו עם הילדים תיאום ציפיות. כאשר כל המשימות פרוסות בפני הילד, הוא מבין מה מצופה ממנו לעשות. בדרך כלל בשלב זה נפתרות רוב הבעיות. אך יתרה מכך, לא רק שהוא יודע מה עליו לעשות, הוא גם מבין שמשתלם לו לבצע את המשימות הנ"ל. כי מי שמבצע ארבע מתוך חמש המשימות היומיות, מקבל דמי כיס או זמן מסך או טיול לספארי או כל תמריץ אחר שמתאים לילד, ומי שעושה פחות משתי מטלות ביום, לא יכול ללכת לפגוש חברים או לשחק 'פורטנייט'. הלכה למעשה, האחריות לביצוע המשימות עוברת מההורים אל הילדים, שלומדים, ממש כמו בחיים האמיתיים, שלכל דבר יש מחיר ולפעמיים המחיר של ויתור על ביצוע המטלות גבוה בהרבה מהבעסה שכרוכה בביצוען. על הדרך מרוויחים איתם זמן איכות משותף בבניית הלוח ובהכנתו ביחד. בהצלחה!טלי ספיר – ביום עובדת במשרד אדריכלים ובשאר הזמן אמא של אלה, כותבת, תופרת, .יוצרת והוגה רעיונות

אל תפספסו