תערוכת הבוגרים של בוגרי המרכז האקדמי לעיצוב ולחינוך ויצו חיפה

תאיר זרגרי

בוגרי המרכז האקדמי לעיצוב ולחינוך ויצו חיפה מהמחלקות ארכיטקטורה, עיצוב גרפי, עיצוב אופנה, צילום ואמנויות המסך יציגו השנה את תערוכת הבוגרים, בסימן החזרה לשגרה בהשפעת הקורונה והלימודים המקוונים

מבקרי התערוכה ייהנו מתערוכה המשלבת במספר חללים מגוון פרויקטים, דיסציפלינות, חומרים, מדיות ודימויים, המשקפים את מורכבות הנושאים

לראשונה מחלקת צילום ואמנויות המסך מוצגת בתערוכה נפרדת בבית הגפן- מרכז ערבי יהודי לתרבות

תערוכת הבוגרים של המרכז האקדמי לעיצוב ולחינוך ויצו חיפה 2021 פתוחה לקהל הרחב עד ה- 15.8.2021 בהתאם להנחיות משרד הבריאות. שעות פתיחה: א’-ה’ 10:00-20:00, ו’ 10:00-15:00, שבת 10:00-18:00


הסטודנטים של המרכז האקדמי לעיצוב ולחינוך ויצו חיפה נתבקשו להסתגל לשגרה חדשה בהשפעת מגפת הקורונה, ששינתה את אורכות חייהם והכתיבה שיטות עבודה ולמידה חדשות, חלקן מרחוק ומקרוב.

גם השנה, תערוכת הבוגרים מעבירה מסרים אקטיביסטיים התורמים לשיח הפוליטי והחברתי בו הם חיים, בעיר חיפה ובחברה הישראלית. כל אחד בדרכו הייחודית משתף את הקהל בביקורת או חוויה אישית, שמקורן בחקר של נושאים אקולוגיים, חברתיים, פוליטיים, סביבתיים ולאומיים, אשר נוגעים בכל אחד מאתנו.

לדברי אלון רזגור, אוצר התערוכה, מרצה בכיר וראש מעבדת מחקר טכנולוגית: “תערוכת הבוגרים 2021 היא תערוכת הבוגרים השנייה שאני אוצר. בשנה שעברה התמקדה התערוכה בהתמודדות של כולנו עם המגפה. התערוכה הנוכחית מתמקדת בהיבטים החברתיים הקשורים להפרת השגרה. תערוכה זו שואפת לגעת בתפר שבין מצבים חריגים למצבים נורמטיביים. הראייה החברתית נותנת מענה לצרכים אנושיים תוך תיקון עוולות או הצבעה על דרך חיים אפשרית אחרת, דרך לגיטימית. ההתבוננות ב”משקפיים החברתיים” מובילה בסופו של דבר להציע פתרונות שבאמצעות העיצוב והאדריכלות יביאו אותנו לחיות בעולם טוב יותר. התערוכה חושפת חופש עיצובי-אומנותי המאפשר להם להפוך את העשייה העיצובית שלהם לכלי חברתי רב-השפעה. במרכזה של התערוכה עומדת שאיפה לקיים דיאלוג אקטואלי בין המעצב ובין הצופה.״

המחלקה לתקשורת חזותית

ירון שין, ראש המחלקה לתקשורת חזותית: “באופן מעניין אך צפוי נראה על פניו שתחום התקשורת החזותית והעיצוב הגרפי לא רק שעבר את שעת המשבר העולמי, אלא גם הוכיח את כוחו, נחיצותו וגמישותו לנוכח הקשיים והאתגרים. הסטודנטים יצרו פרויקטים אינטר-דיסציפלינריים הכוללים תחומים כמו איור, אנימציה, גיימינג, עיצוב בתנועה, אפליקציות, דפוס ועוד. הדגש השנה הוא על יצירת תוכן ולא על אריזה– הסטודנטים מציעים פרשנויות לנושאים שונים המטרידים את מנוחתם או מפעילים אותם במעגלים שונים – החל באישי, המשפחתי, והקהילתי וכלה בלאומי והבינלאומי”.

בוגר המחלקה – אנדריי לייריך

אנדריי לייריך עיצב את משחק המחשב בתלת מימד “Blue Bow’s Story” (“סיפורו של פפיון כחול”). המשחק מבוסס על ההיסטוריה של הכפר לידיצה בצ’כוסלובקיה, אשר נהרס כליל בקיץ 1942 על ידי הצבא הנאצי והיהודים שחיו בו נשלחו להשמדה. המשחק מספר את סיפורה של ילדה קטנה עם פפיון כחול שמחפשת את הוריה בזמן שהגרמנים תוקפים את הכפר. סיפורה של הילדה הוא בדיוני לחלוטין וחלק מהאירועים במשחק מבוססים על הסיפורים של הניצולים.

אנדריי לייריך עיצב את משחק המחשב בתלת מימד “Blue Bow’s Story”

המחלקה לארכיטקטורה

האדריכלית ד”ר דנה מרגלית, ראש המחלקה לארכיטקטורה: “המציאות המורכבת, בארץ ובעולם, עודדה את הסטודנטים לנקוט בגישה הומנית אשר מאפיינת את המחלקה- לפעול למען מגוון סוגי האוכלוסייה ולהציע אופנים להיטיב עם החברה והסביבה. סטודנטים של המחלקה מציעים לפתח אזורי פריפריה עם מאפיינים חברתיים ונופיים מובהקים (כמו שדרות, מצפה רמון, בית שאן ,באר שבע, והנגב המערבי) ולקדם ולשקם סקטורים חלשים באוכלוסייה (נשים, נוער בסיכון, ואוכלוסייה עם מוגבלויות)  כחלק מהתחדשות עירונית בסביבות קיימות ובמרכזים חדשים.  מגוון  פרויקטים עוסקים בקיימות ובשיקום נופי, יצירת מרחבים דמוקרטיים (כמו כיכר דמוקרטית בחיפה), שיקומם של אתרים שנהרסו, פיתוח אתרים היסטוריים ויצירת קשרים בין העבר הקרוב והרחוק להווה ולעתיד. בעקבות משבר הקורונה ישנן הצעות מרתקות לשינוי סביבות משרדים ומגורים.

הפרויקט של נוגה קריסטל “בדו “Inn מתעסק בהתיישבות קבע לחברה הבדואית הנודדת

הפרויקט מנסה לתת מענה אדריכלי להתיישבות הבדואית, בצורה שתואמת את אורחות חייה, מתייחסת לסביבה הקיימת ולחוקי התכנון והבנייה של המדינה. ״בתוך כך, ניסיתי לקיים הסדרה במקום של התיישבות כפרית חקלאית בצורה שמצופפת את שטח המחייה שלה ונותנת בסיס טוב לחיבור לתשתיות, תוך התחשבות בפריסה המרחבית וההתארגנות החברתית שלה” היא מסבירה.

“בחרתי את החברה הבדואית כמקרה בוחן לקונפליקט בין קבוצת מיעוט שמבקשת לשמר ערכים מסורתיים, לבין מדינת ישראל, מדינה מערבית, מתקדמת, בעלת מערכת חוקים סדורה. אחד החסמים המרכזיים בפתרון הסוגייה הוא מדיניות תכנון ופיתוח שתפיסותיה שונות מעקרונות התכנון המקומי בכפרים.״
נוגה קריסטל

המחלקה לצילום ואמנויות המסך

ערן ברק, ראש המחלקה לצילום, מסביר: “תחת תנאים מורכבים של חוסר וודאות, היעדר אופק וריחוק הצליחו בוגרי מחזור זה להגיב באופן מרגש ומרענן לעצם היותם פרטים פעילים בעולם המשתנה תדיר. הצילום כמדיום מרכזי המלווה את התהפוכות והתנודות של עולמנו משמש בידם ככלי יעיל ונוקב לביסוס נקודת מבט אישית וביקורתית. אנו רואים בסטודנט כאינדיבידואל שפניו תמיד אל העולם, מבטו חף מתמימות והוא יודע, שלהיות צלם, זה הרבה יותר מהפקת דימויים ‘יפים’. זהו צו אתי, ביקורתי שמחבר את ה’אני’ לקהילה, למחויבות ולמסורת”.


בוגרת המחלקה תאיר זרגרי

תאיר יצרה סרט הנקרא “רק נס מחבר בין אין לסוף” והיא תיארה אותו כך: “דווקא בתקופה של סגר ובידוד כפויים ביקשתי להתרחק עוד יותר אל ההתבודדות מרצון, בתנועה החוצה למרחב הפתוח. הגוף שלי קרא לי לפעול עם מצלמת הוידאו לצד הצומח והנעקר, בשלושה גופים – הצלמת, המופיעה והצופה. שלוש נשים המתקיימות בשלושה זמנים שונים של תהליך היצירה ומבקשות לנכוח במתח שבין המבט להוויה, בין לראות, להיראות ולהיות. הפעולות אותן אני מבצעת בעבודות מתהוות מתוך הלך רוח אינטואיטיבי-ספונטני בסביבה הפיסית, ובו-זמנית מתוך מצב של מודעות וערנות כלפי ההופעה למצלמה, כלפי גופי הפועל בתוך קומפוזיציה כחומר דיגיטלי וכקנה מידה”.

תאיר זרגרי – “רק נס מחבר בין אין לסוף”

המחלקה לעיצוב אופנה

לדברי מירב לביא, ראש המחלקה לעיצוב אופנה: “במהלך הלימודים, הם קיבלו כלים באמצעותם יוכלו להחליט לאן פניהם מועדות בתחום דינמי ומאתגר זה. יש מהם שיהיו מעצבים בעלי סטודיו משלהם, שם יוכלו להביא את עצמם לידי ביטוי יצירתי וייחודי, יש מהם שישתלבו בתעשיית האופנה כמעצבים, קניינים או מנהלים לעתיד ויעבדו בחברות אופנה גלובליות  ויש שיקימו חברה בעצמם. המחלקה רואה חשיבות רבה בשיתוף הפעולה בין התעשייה לאקדמיה, בהכנת המעצבים לפרקטיקה, לכן מתקיימים במחלקה שיתופי פעולה עם חברות אופנה  גלובליות מובילות.

בקולקציות הגמר התמודדו הבוגרים עם שבירת מוסכמות בעולם האופנה והטקסטיל: הם פיתחו גזרות, צלליות וחומרים חדשים אשר שולבו בקולקציות בעלות כתב יד אישי וייחודי לכל סטודנט. במהלך השנה פיתחו טכניקות הדפסה ואריגה שונות ושילבו עבודת טקסטיל עם עיצוב תלת מימד, במטרה להגיע בסופו של תהליך לקולקציה יצירתית וחדשנית. גם השנה אנו ממשיכים ליהנות משיתוף פעולה מכללתי בין – מחלקתי פורה עם המחלקה לצילום, בראשות ערן ברק הדגמים שלפניכם צולמו לתיק העיתונות בידיהם הנרגשות והמוכשרות של סטודנטים מהמחלקה לצילום.”

קולקציית הגמר של שי גולדנברג

קולקציית הגמר של שי גולדנברג נקראת “manymalism״ אשר נולדה מתוך מחקר בעקבות התנועות הגוברות והולכות של האטה ושל מינימליזם. “כצרכנים קיים המתח בין הרצון להשיל מאיתנו חפצים המכבידים עלינו נפשית ופיזית, לבין הרצון התמידי לצרוך. המחקר החל בארון הבגדים הפרטי שלי, בחנתי מה נחשב כבסיסי וכפריט חובה, ומה שנחשב כ”מותרות”. מתוך פריטים אלה בחרתי לעסוק בג’קט ובמעיל הטרנץ’ – בגדים עמוסים גזרתית הנחשבים לפריטי חובה בארון שלנו. בחרתי לפרק ולצמצם את העומס הגזרתי, לפשט אותו ולבנותו מחדש. חשיפת השלד, בסיס הבגדים ומתיחת הגבולות בין פשטות לעושר הניואנסים והקונטרסט ביניהן. בפריטים הסרוגים בחרתי לבטל את העומס המבני של הסריג ולהתייחס אליו בהשטחה ועל ידי כך יצרתי שפה מינימליסטית של סריגים שבתוכם עושר וריבוי”, היא מסבירה.

הקולקציה בוחנת את החזרה לגזרות הבסיס ומותחת את הגבולות שבין המינימליזם והפשטות לבין העומס בפרטים, ועשויה מחומרים: צמר, אצטט, לבד, עור, פלקס.
שי גולדנברג

תערוכת הבוגרים של המרכז האקדמי לעיצוב ולחינוך ויצו חיפה 2021 פתוחה לקהל הרחב עד ה- 15.8.2021 בהתאם להנחיות משרד הבריאות

שעות פתיחה: א’-ה’ 10:00-20:00, ו’ 10:00-15:00, שבת 10:00-18:00

תערוכת המחלקות לארכיטקטורה, תקשורת חזותית ואופנה ברח’ הגנים 21, חיפה

תערוכת מחלקת צילום בבית הגפן , רח’ הגפן 2, חיפה

אל תפספסו