ישן זה החדש החדש

unsplash

חנויות יד שניה ווינטג' תופסות כיום מקום של כבוד כאופציה אופנתית מובילה בקרב נשים

מיחזור וקניית יד שניה הפכו מזמן מגישה נישתית לדרך חיים

עתידנו על הפלנטה תלוי לא מעט בהחלטות הצרכניות ובהתנהלות היומיומית שלנו. כיום קיימת מודעות, בין היתר, למיחזור בקבוקים, שימוש מופחת בכלים חד פעמיים והפחתת השימוש בכלי רכב והעדפת נסיעה על אופניים.

אך מתי בפעם האחרונה חשבתם ממה עשויים הבגדים שאנו רוכשים? תעשיית האופנה (השנייה בגודלה בזיהום סביבתי אחרי תעשיית האנרגיה), גורמת לנו בעשורים האחרונים לצרוך בלי סוף. המילה טרנד משמעה אופנה חולפת, וככזאת, היא נועדה לשימוש לזמן קצר עד הטרנד הבא. אם בעבר דיברו על אופנה המשויכת לעשור, שכן היום, האופנה מתחלפת פעמיים בשנה ולעיתים אף יותר, כל זאת על מנת שנקנה יותר, הרבה יותר. מדי שנה, טונות של טקסטיל, יחד עם חומרי צבע, פלסטיק, מתכת ושאר חומרים הנמצאים לנו בבגדים נזרקים וגורמים לזיהום אדיר של הסביבה. בנוסף, על מנת להוזיל עלויות, פותחו סיבים מלאכותיים המחקים סיב טבעי – זולים יותר לייצור אך לא ניתנים למיחזור.

כמות על איכות
מקור: pixabay

חנויות היד שנייה קיימות כבר כעשור, אך הן היו נפוצות בעיקר בקרב אוהבי הוינטג׳ (שהיתה בעבר נישה קטנה ומצומצמת). אלה הן לרוב חנויות הסמויות מן העין, פשוטות ולא ידועות. אך כיום ניתן לראות יותר אנשים, בעיקר נשים, אשר פונות לנישה המתרחבת הזו במטרה למצוא בגדים ייחודיים ואיכותיים. עוד צעד במהפכת איכות הסביבה? ייתכן. אך מעבר לכך, בתקופה האחרונה מתקיים שינוי תפיסתי בקניית יד שנייה, וינטאג׳ ובתרבות הצריכה בכלל.

שינוי תפיסתי בתרבות הצריכה
מקור: ingimage

אז מהו וינטג' (vintage) בעצם?

מסתבר כי מונח זה מגיע מעולם היין. הוא מציין את גיל היין (וין- אייג'). בהקשר למונח שנתבע בתחום אופנה, מדובר על פריטים בני שלושה עשורים לפחות וכמו בעולם היין, כך גם באופנה, ישן ושמור נחשב לאיכותי הרבה יותר, ואכן מדובר בפריטי אספנות של ממש. סוד הקסם בבגדי הוינטג׳, מעבר לכך שהם פריטים נדירים, מגיעים בגזרות ייחודיות שלא ניתן לראות היום, בגדים אשר יוצרו מחומרים איכותיים בעבודת יד ובאיכות ייצור גבוהה מאוד, שכן היו צריכים לשמש למספר שנים ולא לעונה אחת. מלבד זאת בגדי הוינטג' עשויים עם גימורים מושקעים, אלמנטים מיוחדים במינם כמו כפתורים מעוצבים, או רקמות בעבודת יד. מלכתחילה בגדים אלו יוצרו בכמויות קטנות ולכן גם מי שלבשה אותם אז, הרגישה ייחודית.

כיום, נשים מעידות כי הן עטות אחר הפריטים המיוחדים, כאלה שלא יראו על אף אחת אחרת. לרוב אלו נשים שהרשתות כבר לא מכתיבות להן איך להתלבש, שלא מעניין אותן לחקות את שבפרסומות. נשים שניתן להגדיר אותן כמבינות את גופן, עם אמירה משלהן ושלא נוטות להיות מושפעות על ידי החברה. יחד עם מהפכת הנשים אשר קורית בשנים האחרונות, נשים אלה הן נשים חזקות ועצמאיות, שמכבדות את גופן ולא מתביישות בו. כך או כך, נראה כי חנויות היד שניה והוינטג' תפסו מקום של כבוד כאופציה אופנתית מובילה גם בקרב נשות המיינסטרים.

גזרות ייחודיות שלא ניתן לראות היום
מקור: pinterest



לדברי אסתר ושרה, בעלות חנות יד שניה ווינטג' אינטרנטית שנקראת על שמן, מדובר ביהלומים של ממש. הן מספרות על האושר שבחיפוש אחר הפריטים הייחודיים.
"בתור סטודנטית הייתי נכנסת לחנויות יד שניה. אהבתי נורא פריטים שאין לאף אחת אחרת ובעיקר לא יכולתי להרשות לעצמי לקנות בגדים ברשתות. אהבתי את הייחודיות, הבדים, הטקסטורות ובעיקר שכל בגד מגלם בתוכו חיים שלמים, אנשים וסיפורים. בחנויות האלו מצאתי עולם״, לדברי שרה.
"עבורי אופנה זו שפה, ולמה לי לדבר בשפה אחת? אני לא פוסחת על שום סגנון ונהנת לקפוץ בין קלאסי, אלגנטי, או שגעת צבעים. הייחודיות בפריטי הוינטג' בשילוב עם יד שניה, גזרות, סגנונות ועשורים גורמים לי שמחת חיים של ממש". על פי אסתר. 

"אוהבות לראות נשים בכל הגילאים מעיזות, מאושרות ומלאות בסטייל. אופנה מבחינתנו היא דרך ביטוי". 
למעבר לחנות לחצו ESTER&SARA
מקור: אינסטגרם

המיזם של אסתר ושרה נולד לפני כחצי שנה בפגישה מקרית בין  השתיים. נקודת חיים זהה ואהבה משותפת לאופנה גרמו להן לצאת לדרך. הן מגדירות עצמן כציידות, מכתתות רגליים בארץ ובעולם אחר הפריטים הייחודיים. בין היתר הן נפגשות עם הנשים שהחליטו לשחרר את פריטי הלבוש שהיו חלק מחייהן זמן רב והן חשות את התקופה דרך הבגדים. באופן מדהים, הנשים שקונות היום וינטאג׳ היו, כנראה, עדיין תינוקות בזמן שבגדים אלה יוצרו, ושם, כשהמפגש קורה והבגד משמח מישהי אחרת, אסתר ושרה מקבלות את הסיפוק האמיתי מעבודתן.

הפריטים עוברים תהליך חידוש לפני ההגעה ללקוחה



מגמת בגדי היד שניה ממשיכה לפרוח ויחד עם אסתר ושרה קמות לא מעט חנויות לבגדי יד שניה ווינטאג׳ בכל מקום. ניתן לראות אותן לרוב ברשתות החברתיות או קורצות אליכם מחלון הראווה בסיבוב השכונתי. בין אם זה עניין אידאולוגי או העדפה לאופנה מגוונת וייחודית אל מול רשתות האופנה, יותר ויותר נשים מחפשות אחר פריטים בעלי ערך מוסף ומסתורין. פריט לבוש עם סיפור, יחיד ומיוחד, שהוא רק שלך.



אל תפספסו