כך תנהלו תקציב נכון: 10 טיפים והמלצות

Sam Dan Truong on Unsplash

תקציב עם יתרה חיובית – אין זו אגדה! כך נצליח לנהל תקציב ועסק שיפיקו לנו שנה רווחית עם מינימום טעויות

כאן אחלוק אתכם תובנות ממחקר מקדים שהוכן עבור סדרת הדרכות בנושא ניהול תקציב שנתי למנהלי מרכזים קהילתיים באחת מהערים הגדולות במרכז הארץ


קודם כל מהו תקציב?

במילים פשוטות, תקציב הוא תוכנית עבודה תקופתית שמתורגמת למספרים (במונחי שקלים) שמפרטים את התחזית לגבי סוגי ההכנסות השונים ואת החלוקה של ההכנסות לסעיפי ההוצאות השונים.

חישוב תקציב הוא צעד הכרחי ובסיסי בכל עסק
מקור: Kelly Sikkema on Unsplash

10 תובנות והדגשים לניהול תקציב

1. אין קשר לוותק המנהל

ניהול תקציב הוא תמיד אתגר, גם כשמדובר בתקציב השוטף וגם כשמתייחסים לתקציבים מיוחדים של פעילויות חד פעמיות מיוחדות. תמיד יש מקום ללמידה ושיפור ביחס לתקופות קודמות.

מקור: Isaac Smith on Unsplash

2. קשיים הנוגעים לתקציב ההכנסות

הקושי הוא בעיקר בשליטה על היקף הפעילות שהוא פונקציה של שיווק והידוק חגורות בכל הנוגע להנחות. חשוב לזכור לא לתמחר במינימום ולתת הנחות במקסימום, כי זה מתכון בטוח לגרעון.


3. נקודת איזון – או מהן ההכנסות הדרושות כדי לא להפסיד

בגדול, ההמלצה היא כמובן תמיד לבדוק את התכנון מול ביצוע בפועל כי לפעמים המציאות מפתיעה.


4 . תמחור מדויק

זהו אתגר מורכב שמרבית המנהלים מתקשים איתו ולא בכדי – חשוב להבין לעומק את מהות ההוצאות בפעילות, כדי לא לפספס בגדול.


5. כדאיות כלכלית

העסקת כוח אדם הוא אחד הקשיים הנפוצים, אך יש דרכים לחשב זאת הכוללות ניתוח רגישות למתי כדאי? באיזה תנאים? ומהו היקף הפעילות שמצדיק צורת העסקה כזאת או אחרת? כמובן שישנם גם שיקולים נוספים, אך הדיון שלנו הוא סביב הכדאיות הכלכלית.

מקור: Quinn Kampschroer from Pixaba

6. כלים טכנולוגיים

תוכנות, אפליקציות וכד’ יכולות מאוד לעזור בכל הנוגע לניהול תקציב. יחד עם זאת, מאוד חשוב לזכור להשתמש בהם נכון ולהיעזר בגורמים שיכולים לסייע בפרשנות הנתונים העולים מהתוכנות הללו. הסקר שעשיתי מצביע על כך שלפחות מחצית מהמנהלים לא נעזרים כלל בתמיכה הטכנית, עזרה חיצונית או כלים טכנולוגיים שונים המונגשים להם לצורך ניתוח הנתונים שלהם.


7. סטטוס התקציב

ככל שתדירות הבדיקות של סטטוס התקציב מול הביצוע גבוהה יותר כך התוצאות טובות יותר והסיכוי לעמוד בתקציב שנקבע הוא גבוה יותר.


8. מי מצליח ומי לא

בערך שליש מהמנהלים נמצאים בגירעון תקציבי, שליש בעודף, קצת מעל 10% מאוזנים והשאר- מסבירים למה יש חריגות.

מקור: Tim Gouw on Unsplash

9. הסיבות לאי עמידה בתקציב של שנה קודמת הן שונות ומגוונות

התנהלות לא אחראית בהוצאות, הקושי לצפות בלת”מים (ושכחה להכניס סעיף בלתמים לתקציב מראש), הוצאות קבועות גבוהות מדי ו”ירושות” מתקופות קודמות.


10. מה שהיה – זה מה שיהיה?

התחזית לשנה הקרובה היא הרבה פעמים זהה לתוצאות שנה קודמת בבחינת מה שהיה – זה מה שיהיה. אך קיימת גם מודעות לכך שבקרה תכופה והדוקה על הוצאות שוטפות, היעזרות במומחים, תיאום בין הגורמים השונים בארגון, עידכון התקציב בשוטף, התייעצות עם עמיתים, ניתוח התוצאות השוטפות של תכנון מול ביצוע והטמעת השינויים בניהול הפעילויות יכול לשפר את התוצאות בצורה משמעותית.

האם יש חפיפה בין האתגרים של ניהול תקציב במגזר הציבורי לניהול תקציב במגזר הפרטי? בהחלט!
כל בעל עסק שמתכנן את התקופה הבאה יכול בהחלט ללמוד מטעויות של אחרים ולצמוח גבוה יותר בעסק שלו בשנה הקרובה.
שנת תקציב חיובית ורווחית לכולם.


אל תפספסו